'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

vrijdag 29 juni 2018

De Portugese kustroute: zo mooi!


Van 6 tot 20 juni 2018 liep ik met een kleine groep de Camino Portugues de la Costa - de kustroute van Porto naar Santiago. Eerder liep ik hier in augustus 2015, omdat ik een rustige weg wilde en een milde temperatuur. Het bleek een goede keuze. De route is veel minder belopen dan de Camino Portugues door het binnenland via Tui. De oceaan zorgt voor milde temperaturen en vaak een heerlijke bries.
Hoewel het kustgebied soms erg vol en druk is, zijn de wandelpaden prettig en is er voldoende onderdak. De wandelaar profiteert van het massatoerisme door de eindeloze - zeer aangename- houten wandelpaden door de duinen.
Je maakt van dichtbij het strandleven mee, de vissers, mooie natuur, levendige steden en dorpen, en natuurlijk de altijd veranderlijke machtige oceaan.
Weer viel me het verschil op tussen de Camino Frances en andere Camino's: de kustweg geeft je meer het gevoel door een land te lopen dan een pelgrimsweg te gaan. Natuurlijk komen je onderweg en in de herbergen andere pelgrims tegen. En je kunt veel zien en lezen over de rijke historie van deze Camino, vooral in de kerken. Maar de impact van de Camino Portugues is niet vergelijkbaar met de dominante aanwezigheid van de Camino Frances in de streken waar deze door loopt.

Baiona, Spanje

Ik liep ook twee dagen op de Variante Espiritual - zie het volgende artikel- tussen Pontevedra en Padron.
Een kleurrijk deel van het strandleven vormen de talloze schoolklassen die een dagje strand doen. Alles is perfect georganiseerd met tenten, eten, en uiteraard allemaal een herkenbaar petje of t-shirt

Zomerstrandbibliotheek. Portugal. Land van lezers.

4 opmerkingen:

  1. hallo, kan iemand mij zeggen waar het boekje 'the portuguese way to santiago de compostela'te verkrijgen of te bestellen is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Joris, mijn wandelmaatje had het boekje, ik weet niet waar het vandaan komt. Je kunt het eens proberen bij de reisboekhandels, bijvoorbeeld http//www.dezwerver.nl Succes! Gr. Simon

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb mijn exemplaar gevonden bij reisboekhandel Pied à Terre https://www.piedaterre.nl/reisboekhandel/portugal-wandelgidsen-pelgrimeren-c-1_233_4033/the-portugese-way-to-santiago-de-compostela-pelgrimsroute-portugal-objecto-anonimo-p-80728

    BeantwoordenVerwijderen