'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

zaterdag 1 september 2012

Wandelinspiratie uit 1933

Die zomerochtend waarop ik van huis wegwandelde. Een prachtig boekje en een van mijn inspiratiebronnen. De Engelsman Laurie Lee publiceerde het in 1969. Hij verliet zijn huis in 1933 en trok naar Londen. Lee werkte er een tijdje en besloot naar het buitenland te gaan. Maar waarheen? Hierover peinzend herinnert hij zich plotseling een zinnetje: de vertaling van 'Geef me alsjeblieft een glaasje water' in het Spaans. En dat doet hem besluiten naar Spanje te gaan.
Hij komt per boot in Vigo in Galicië aan, en loopt maandenlang naar het zuiden. Het is echt de reis van een zwerver. Staande op een kruispunt met richtingborden doet de klank van Vallodolid hem besluiten daar heen te gaan in plaats van naar Oviedo/Leon.
Sommige zaken veranderen nooit - "Ben je te voet? Ik moet er niet aan denken!" roept een vrouw in een dorp uit. Ik had dat niet zo verwacht in de jaren dertig. Ze zal wel een ezel gehad hebben.




Lee wandelt naar Madrid, Sevilla, Cadiz en eindigt bij de zuidkust. De oplaaiende burgeroorlog maakt het nodig dat hij het land verlaat. Maar het boek eindigt met een nieuwe reis Spanje in...  


Lee verdient zijn geld door viool te spelen hier en daar. Maar veel heeft hij niet nodig. Hij krijgt een maal voor twee pesetas, en een bed voor het spelen van wat muziek. 

Hij is niet de enige die rondzwerft, hij komt geregeld andere vagebonden tegen. En vele Roma. Het is echt een heel andere wereld, Spanje in de jaren dertig. Eenzame wegen, geen verkeer, geen vliegtuigen of telefoons. Hij komt wolven tegen, of zijn het wilde honden, hij is er niet zeker van.

Het lijkt me mooi als je zo kunt reizen. Waar de wind je heen voert (geen gele pijlen..). Volgende sabbatical?



Magie..toeval... twee Caminovrienden blijken enkele kilometers van Lee's geboorteplaats af te wonen. Dus een tijdje terug wandelden mijn vrienden John en Helen naar Slad Valley, waarvandaan Laurie Lee vertrok op zijn lange reis. Ze maakten een foto voor me.. het roze huis ongeveer in het midden, tweede van rechts, ten zuidwesten van de kerk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten