'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

donderdag 26 september 2024

Jezelf een thuis zijn…zwervend over een Duitse pelgrimsweg

 

Een auto stopt naast me, het raampje gaat open. ‘Sind Sie Pilger?’ Als ik ja knik: ‘Hier na veertig meter staat een picknickbank bij ons dorpshuis, ga daar maar lekker pauzeren’. Even later rijdt de man weer langs om te checken of ik zijn plekje gevonden heb, en komt me trots rondleiden in de dorpskerk: ‘Kijk, alles hebben we zelf gerestaureerd! ‘



Een van de vele ontmoetingen onderweg. Het zijn vooral de oudere mannen die op straat zijn en een praatje komen maken. Waar of je dan vandaan komt, hoe ver je loopt, maar vooral ook zelf vertellen over hun dorp, hoe oud ze zijn, hoe het vroeger was. Of hoe het hondje heet.

Dit najaar liep ik een deel van de Ökumenische Pilgerweg. Het is een vrij onbekende pelgrimsweg door het zuiden van de voormalige DDR, die vanaf de Poolse grens na 420 kilometer aansluit op de verdere wegen naar Santiago. Uniek aan deze weg is dat er een keten van kleine herbergen voor is opgezet. Onderweg kun je overnachten in kerken of in gebouwtjes die bij de kerk horen. Eenvoudige, maar vaak sfeervolle onderkomens met matrassen, een toilet en wasgelegenheid, en vaak ook een keukentje, een douche en wat etensvoorraad. Het verschilt per plaats. Je geeft een donatie van meestal tien euro voor een slaapplek. Je kunt niet reserveren maar belt wel even van tevoren met een van de vrijwillige beheerders zodat je weet of je terecht kunt. De route is gemarkeerd en er zijn diverse boekjes bij te verkrijgen.

Ik liep in september tussen Leipzig en Erfurt, dat is ongeveer 125 kilometer. Een heel rustige tijd met slechts enkele pelgrims per week. In de zomer zijn het er meer maar het is nooit druk op deze weg. De markering kan er mee door, zou nog wel beter kunnen, zoals niets heel gelikt is op deze route. Het geeft ook charme dat niet alles perfect geregeld is. En je bent niet in de wildernis, je komt niet om. Ik vond vooral de kilometers in het groen heerlijk, dan is het vaak ook echt stil. Net als op elke route zijn er fijne en stomme stukken, zeker omdat er vrij veel asfalt bij is. 


Veel geschiedenis is er te zien  onderweg; van verlaten collectieve boerderijen tot statige landhuizen, en naast een verdwaalde meurende Trabant nog fraaie oude Russische auto’s. Maar ook de ludieke garages van de Freiwillige Feuerwehr; de enorme percelen met tuinhuisjes en volkstuinen waar de mensen vanouds ontsnappen aan hun grauwe flatwoningen uit de DDR-tijd.


Ik hou wel van zo’n vrijbuiterroute. Waar geen massa’s lopen, waar kleine verrassingen zijn, waar een trommeltje staat voor een gift, waar het landschap je ruimte biedt. Een beetje aan de rand van Europa, zo voelt het. Het deed me goed, twaalf dagen buiten, natuur, wind, zon, gesprek en stilte. Ik kwam een tekst tegen onderweg in een herberg: ‘Dat je maar jezelf mag ontmoeten hier, waar het vreemde je omgeeft. En dat je dan jezelf een thuis, een Heimat bent.’  

Der Ökumenischer Pilgerweg



Geen opmerkingen:

Een reactie posten