'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

donderdag 12 mei 2022

Je weg, je leven

Wat betekent de Camino in Spanje voor me? Wetend dat mijn lief daar nu loopt geeft op dit moment nog meer een bijzondere betekenis aan die vraag. De eerste keer daar lopen lijkt het meest indrukwekkend, maar veel zaken en gevoelens komen telkens terug. In tien jaar, na vierduizend kilometer. Ik ervaar op deze weg iets wat ik elders veelal niet vind. Wat samenkomt is een fraaie en eindeloze route, gedrenkt in een rijke historie; een prachtig wild land met veel stilte en ruimte; gastvrijheid in talloze vormen en een kleurrijke stoet medereizigers die je naar eigen keuze kunt ontmoeten. Wow die mix is zo eindeloos boeiend. Er zijn dorpen waar ik de bareigenaars en taxichauffeurs ken, waar ik vrienden heb gemaakt. Delen van de weg die ik ’s nachts in bed voor me zie, elke bocht en elk vergezicht. Kerken waar ik mijn halve leven wel door wil brengen.. zo sereen, stil, en geheimzinnig ze zijn.  Dat heerlijke niet-aangeharkte van dit land. Ruïnes die beklijven, autowrakken met eeuwig pensioen, bankjes om oud op te worden, om iedere bocht een verrassing. De mannen in de bars om zeven uur ‘s ochtends met hun koffie en borreltje, even voor het werken.. Ola buenas, que tal hombre 

‘Majesteitelijk liggen de heuvels neer in de tijd. In een land met een wijdere hemel dan elders. Een land zo aards dat de taal er op is gaan lijken – steen, hard, droog’…. dat is het land waar ik van hou. 

Zaterdag vertrek ik en samen zijn we half juni terug

España siempre

Foto: Marjan's uitzicht vanmorgen



Geen opmerkingen:

Een reactie posten