'Wijs is hij die het leven eentonig maakt, want dan heeft elk klein voorval het voorrecht een wonder te zijn.' (Pessoa, Boek der Rusteloosheid). Vind jij wandelen eentonig?

donderdag 4 juni 2015

Gastvrijheid ll

Iemand vertelde dat er 700 albergues zijn op de Camino, ik weet niet of dit aantal klopt. Heb wel gemerkt dat er sinds bijna drie jaar geleden al weer erg veel veranderd is, en dat er vele nieuwe herbergen bij zijn gekomen.
De Camino wordt gevormd door allen die er lopen. Maar de hospitaleros leveren een niet te onderschatten bijdrage. Gastvrijheid kan in vele vormen worden ondervonden. Wat de albergues betreft maak ik ruwweg een tweedeling: herbergiers die om mensen geven, en zij die meer geven om geld verdienen. Je voelt het verschil heel erg snel als je een onbekende herberg binnenloopt.

Dit jaar liep ik weer naar San Bol, het ligt een paar honderd meter vanaf de Camino. In 2012 voelde ik me er niet welkom, maar nu ontmoette ik nieuwe herbergiers. Ik had een goed gesprek en heerlijke koffie met Sandra en Hernan. Prachtig dat zij met elan deze albergue nieuwe energie geven.

San Bol is een intrigerende plek. Het dorp op deze plaats werd in 1503 verlaten. Het was een joodse nederzetting. Daarom kan het vertrek van de inwoners te maken hebben met de verbanning van de joden uit Spanje in 1492.

Het is er afgelegen. Vijf kilometer in de omtrek is geen dorp of huis te bekennen. Je wordt er slechts vergezeld door het heerlijke ritselen van de populieren.
Onder het gebouw zit een oude bron. De koepel geeft dit gebouw zo'n bijzondere uitstraling. Een prachtige plek om te verblijven.


 

De laatst overgebleven steen van het oude dorp

De bron


Meditatieplek






Geen opmerkingen:

Een reactie posten